Her finner du en oversikt over noen av de mest sentrale høringssvarene vi har sendt ut de siste årene.
-
Justis- og beredskapsdepartementet har sendt ut et høringsforslag om endringer i i pass- og ID-kortforskriften. Vi har sendt inn vårt høringssvar.
-
Datatilsynet har sendt høyringssvar til Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Høyringa gjeld ratifikasjon av "ILO-konvensjon nr. 190 om avskaffelse av vold og trakassering i arbeidslivet, og om endringer i arbeidsmiljølovens regelverk om trakassering".
-
Datatilsynet har avgitt høringssvar om forslag til endringer i NIM-loven, EOS-kontrolloven og lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret.
-
Endringene foreslås som følge av at det kommer et høyt antall personer som er fordrevet av krigen i Ukraina inn til Norge, og berører offentlige myndigheter og andre aktører innen flere sektorer.
-
Justis- og beredskapsdepartementet kom i januar med flere forslag til endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften. Datatilsynets merknader gjelder forslaget om adgang til å ta lyd- og bildeopptak av muntlige forklaringer i Utlendingsnemnda (UNE).
-
Datatilsynet har gitt høringsuttalelse til et forslag om midlertidig forlengelse av hjemlene i smittevernloven for koronasertifikat, og understreker at det er viktig at ikke slike ekstraordinære tiltak videreføres på permanent basis.
-
Justis- og beredskapsdepartementet har sendt ut et høringsforslag om endringer i politiloven, politiregisterloven og -forskriften. Det foreslås blant annet å åpne for at PST kan lagre, systematisere og analysere store mengder åpent tilgjengelig informasjon til etterretningsformål.
-
Vi ber om endringer i forslaget til ny ekomlov og regelen om bruk av informasjonskapsler – såkalte cookies. Formålet er at internettbrukere i Norge skal få tilbake kontroll over sine personopplysninger.
-
Datatilsynet har gitt innspill til utkast til forskrift om innhenting av politiattest, gjelds- og kredittopplysninger ved arbeid eller tjeneste for Norges Bank.
-
Datatilsynet er positive til flere av anbefalingene i utredningen som handler om grunnlaget for verdiskaping, produksjon, sysselsetting og velferd etter pandemien. Vi savner likevel en diskusjon av utfordringene knyttet til informasjonssikkerhet ved hjemmekontor.
-
Etter Datatilsynets syn er ikke rammene i departementets forslag tilstrekkelig klare. Vi savner også en grundigere redegjørelse for kontrollmekanismene.
-
Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å samle inn flypassasjerinformasjon frå alle norske borgarar, og lagre opplysningane i fem år. I høyringssvaret gjer Datatilsynet det klart at ei slik lagringstid er for lang.
-
Vi har gitt høringssvar til forslaget fra Helse- og omsorgsdepartementet om endringer i smittevernloven, og støtter i det store og hele forslaget. Vi mener imidlertid at departementets senere vurderinger av hvilke instanser og virksomheter som skal kunne kreve å se koronasertifikatet, også bør sendes på høring.
-
I to høringer er det foreslått lovendringer for å gjennomføre EUs digitalytelsesdirektiv og moderniseringsdirektiv i Norge. Datatilsynet mener at forholdet til personvernregelverket er for uklart i forslagene, og at regelverkene må samordnes bedre for å unngå forvirring hos både næringsdrivende og forbrukere.
-
Datatilsynet har gitt høringssvar om militærpolitiets behandling av personopplysninger. I forslaget åpnes det for å gi Forsvaret en bred tilgang til direkte søk i politiets registre, uten at dette er nødvendig for at militærpolitiet kan utføre sine oppgaver.
-
I høringen er det foreslått at det skal innføres en plikt for tilbydere av ekomtjenester til å lagre IP-adresser, slik at politiet kan få tilgang til IP-adressene for å forebygge og etterforske kriminelle handlinger.
-
Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått en hjemmel for å registrere personer som ankommer Norge fra et område som medfører karanteneplikt. Vi har i vårt høringssvar særlig kommentarer til formålsangivelsen og til metodene for utlevering av data fra den reisende.
-
Datatilsynet har kome med høyringssvar til eit forslag frå Justis- og beredskapsdepartementet der det er foreslått utvida tilgang til deling av informasjon i forvaltninga. Forslaget har etter vår vurdering fleire svakheiter.
-
Datatilsynet har gitt innspel til ny pengespellov frå Kulturdepartementet. Vi meiner risikospelarar ikkje berre treng eit vern mot å spele for mykje, spelarane treng også eit tydeleg vern mot at opplysningane om spelemønsteret deira kjem i feil hender.
-
Norges energi- og vassdragsdirektorat (NVE) har lagt fram et forslag om endringer i reglene om personkontroll ved ansettelser. Dette innebærer blant annet at personell som skal ha tilgang til klassifiserte anlegg og systemer må legge frem politiattest og skal kredittsjekkes.
-
Regjeringen har lagt frem forslag til ny etterretningstjenestelov (e-lov). Vi har sendt inn et høringsinnspill som skal presenteres i Stortinget 28. mai, og mener fortsatt at forslaget ikke burde gjennomføres.
-
Forslaget fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har etter vår vurdering en svakhet ved at forholdet til personvernforordningen og kravene den stiller ikke er kommentert.
-
Høringssvar til forskrift om tiltak for å effektivisere NAVs saksbehandling under Covid-19-pandemien
Datatilsynet mener forslagene har omfattende konsekvenser for personopplysningsvernet. Det er avgjørende at tiltakene er nødvendige og forholdsmessige, også i en unntakssituasjon. Den mest inngripende delen av forslaget bør etter vår mening ikke innføres i sin nåværende form.
-
Datatilsynet mener det er viktig at trafikanter får klar og tydelig informasjon om den nye betalingsordningen.
-
Forslaget innebærer blant annet endringer i reglene om behandling av personopplysninger som gjøres for å forhindre og avdekke hvitvasking.