Personvernombudene er sentrale i virksomhetenes etterlevelse av personvernlovgivningen, og skal ha en uavhengig rolle. Ombudets rolle er å gi råd til ledelsen og andre i virksomheten, men også å kontrollere etterlevelsen av regelverket. I tillegg skal de være kontaktpunkt for de registrerte og Datatilsynet.
På disse sidene har vi samlet all relevant informasjon om denne ombudsrollen.
Du er helt fersk i rollen og kjenner på følelsen: «Hjelp, jeg er personvernombud»!
En egen podkastserie fra Datatilsynet retter seg mot deg som er nytt personvernombud eller personvernrådgiver, og hjelper deg med å komme i gang med det viktige personvernarbeidet.
Er du usikker på om virksomheten din har plikt til å ha personvernombud etter personvernregelverket? Vi har laget en forenklet trinn-for-trinn-veiledning for å prøve å hjelpe deg.
Er du ny i rollen som personvernombud og vet ikke riktig hvor du skal starte med arbeidet? Vi har samlet noen tips til hvordan du kan gå frem for å skaffe deg oversikten du trenger, holde deg oppdatert og gjøre deg synlig og tilgjengelig i virksomheten - både for de ansvarlige, de ansatte og de registrerte.
I noen sammenhenger kan en virksomhet behandle særlige kategorier av personopplysninger (også kalt sensitive personopplysninger) uten samtykke. I disse tilfellene har den behandlingsansvarlige plikt til å rådføre seg med personvernombudet.