Datatilsynets jobb er å kontrollere at regelverket blir fulgt.
Les mer om våre oppgaver
Hvis du ønsker å klage formelt på noe du mener er et brudd på personvernregelverket, må du sende en skriftlig henvendelse til vår postadresse:
Datatilsynet
Postboks 458 Sentrum
0105 Oslo
(Vi jobber for tiden med et elektronisk klageskjema der opplysninger som sendes inn vil være tilstrekkelig sikret.)
Hvis du bare vil sende oss et anonymt tips, kan du også gjøre det ved hjelp av et eget skjema
Les neste punkt nøye før du eventuelt sender inn klage.
Før du klager til oss
For å sikre en effektiv saksbehandling, bør du kontakte den behandlingsansvarlige (virksomhet, bedrift, firma, institusjon, foretak, forening, person eller lignende) før du klager til oss. Ofte vil saken kunne løse seg allerede da. Vi anbefaler at du legger ved relevant korrespondanse med den behandlingsansvarlige og eventuell annen dokumentasjon. Du må beskrive hva klagen gjelder.
Få med følgende i klagen:
- Hvem du klager på – navn på virksomhet
- En beskrivelse av hva klagen gjelder
- Dine kontaktopplysninger (kun navn, telefon og postadresse)
- Eventuell dokumentasjon på korrespondanse med virksomheten
Flere virksomheter er dessuten pålagt å ha et personvernombud som fungerer som kontaktperson for spørsmål om behandling av personopplysninger og de rettighetene du har etter personopplysningsregelverket. Undersøk derfor om virksomheten har et personvernombud eller andre kontaktpunkter. Vi anbefaler på det sterkeste at du kontakter personvernombudet for bistand før du eventuelt klager til oss. Se vår oversikt over alle registrerte personvernombud
Merk
Datatilsynet er underlagt forvaltningsloven og offentlighetsloven i saksbehandlingen vår.
Vi har for tiden stor arbeidsmengde. Du må regne med en saksbehandlingstid på minst tre til seks måneder, men det kan også ta lenger tid.
For informasjon om saken din kan du ta kontakt med arkivet vårt på telefon 22 39 69 00 eller .