Hvordan oppdage og forebygge identitetstyveri?

Identitetstyveri eller ID-tyveri rammer stadig flere av oss. Hva er egentlig et ID-tyveri og hva er de vanligste motivene for det? Hva kan du gjøre for å forebygge at det rammer deg og hvordan kan du oppdage at noen noen misbruker identiteten din?

Hvordan defineres ID-tyveri?

Det er vanlig å skille mellom identitetstyveri og identitetssvindel.

Identitetstyveri

Identitetstyveri er når noen, uten samtykke, anskaffer, besitter, overfører, benytter eller fremstår som rette innehaver seg av et identifikasjonsbevis eller personopplysninger som tilhører en privatperson eller en virksomhet, med hensikt om å begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet.

Identitetssvindel

Ervervelse av penger, varer, tjenester eller andre fordeler eller unngåelse av økonomiske eller andre forpliktelser ved å utgi seg for å være en annen eller ved å bruke en falsk identitet.

Hvorfor begås ID-tyveri?

Det er to hovedårsaker til ID-tyveri:

  • ønske om økonomisk vinning
  • ønske om å påføre noen skade eller ubehageligheter, for eksempel skade noens gode navn og rykte

De fleste ID-tyveri gjøres har økonomisk vinning som motivet. En person eller en gruppe personer ønsker å få kontroll over dine ressurser. Ikke nødvendigvis fordi de er ute etter nettopp deg, men fordi det er mulig å utgi seg for å være deg. Kanskje prøver de å få tilgang til å bruke kredittkortet ditt eller nettbanken din, eller de oppretter et lån eller et kundeforhold i ditt navn.

I noen tilfeller er årsaken til ID-tyveriet et ønske om å ramme en spesiell person. Det er ofte lettere gjennomføre denne typen tyveri enn et økonomisk motivert ID-tyveri. ID-tyveri som gjøres for å skade noens navn og rykte, utføres som regel av noen som kjenner offeret. Slike tyverier kan for eksempel skje ved at noen tar over en e-postkonto eller en konto i sosiale medier, og gjennom disse utgir seg for å være kontoens eier. Dette er ofte svært tidskrevende og ubehagelig å ta tilbake kontrollen over egne kontoer og forklare dine kontakter eller andre hva som har skjedd. 

Hva kan du gjøre for å beskytte deg mot ID-tyveri?

Den beste måten å forebygge et ID-tyveri på er å beskytte opplysninger som kan brukes for å utføre et slikt tyveri:

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, på e-post eller over internett, med mindre det er du selv som har tatt initiativ til kontakten, for eksempel ved at det er du som har ringt til virksomheten.
  • Legg aldri igjen personlig informasjon hos selskaper du ikke kjenner eller vet noe om. 
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige. De skal ikke gis til eller deles med andre.
  • Sett lås på (den fysiske) postkassen din. En postkasse kan være det første stedet kriminelle som ønsker informasjon om deg begynner å lete.
  • Riv i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger før du kaster dem. Dokumenter som potesielt kan misbrukes, som PIN-koder, bør du makulere eller destruere på annen måte.
  • Unngå å ha informasjon eller andre verktøy som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, for eksempel PIN-koder, kodekalkulator eller kodekort for nettbank eller lignende i lommeboka eller vesken din. 
  • Tenk deg om to ganger før du klikker på lenker i en e-post, særlig om du blir bedt om å oppgi personlig informasjon. Dette kan være et forsøk på phising. Dersom du skal sende personlig informasjon til en virksomhet du kjenner, bør du være helt sikker på at den kommer til riktig mottaker. Skriv heller inn en nettadresse du kjenner fra før enn å stole på en lenke du har mottatt i en e-post. 
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer og antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin, og sørg for at disse alltid er oppdaterte. 
  • Tenk sikkerhet når du velger passord for pålogging til kundesider, e-post eller andre sider. Flere råd fra NorSIS her Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig. Det er derfor viktig å aldri bruke samme passord flere steder. 
  • Når du skal utveksle personopplysninger bør du sjekke om forbindelsen er beskyttet (kryptert). En enkel regel for å se dette er å sjekke at websideadressen begynner med httpistedenfor http. Mer om kryptering 
  • Du kan reservere deg mot at noen endrer postadressen din på internett. Les mer om dette på www.posten.no eller kontakt Postens kundeservice.

Hvordan oppdager du at du er utsatt for ID-tyveri?

Jo tidligere du oppdager tegn til at noen har misbrukt identiteten din, jo større mulighet har du til å begrense hvor stor skade tyven kan gjøre.

Vær på vakt hvis

  • du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt eller ikke kjenner til
  • du oppdager ukjente transaksjoner eller kjøp på kredittkortregningen din 
  • du mottar bekreftelse på kreditt eller endring av kredittrammen din uten at du har spurt om dette
  • du får varsel fra posten eller andre om at adresseendring er mottatt
  • du blir kontaktet på telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort eller kjenner til
  • du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten å forstå hvorfor. Hvis du ikke har søkt om lån eller bedt om faktura ved kjøp på nett, noe som krever kredittvurdering, bør du kontakte kredittvurderingsselskapet for å finne ut hvem som står bak.

Følg godt med hvis

  • du mottar post du ikke forstår hvorfor du får, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller hentemelding for noe du ikke har bestilt. Ta umiddelbart kontakt med den som har sendt deg dette for å undersøke saken.   
  • det skjer transaksjoner på kontoene dine som du ikke kjenner til. Vær spesielt oppmerksom på konti tilknyttet kredittkortet ditt. Hvis du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til, bør du både sjekke disse opp og melde fra til banken eller kredittkortselskapet.  

 

Hva gjør du hvis du er utsatt for ID-tyveri?