Innledning
Alle norske virksomheter håndterer personopplysninger, enten om ansatte, kunder eller brukere. I en stadig mer digitalisert hverdag, blir personvern stadig viktigere for å sørge for at personopplysningene våre blir brukt på en god måte. I virksomheter som behandler store mengder eller sensitive personopplysninger, spiller personvernombudet en nøkkelrolle i å hjelpe virksomheten til å etterleve personvernlovgivingen.
Personvernombudet skal støtte den behandlingsansvarlige i å oppfylle pliktene virksomheten har etter personvernregelverket. Det innebærer i første rekke å gi uavhengige råd til ledelse og ansatte, men også å kontrollere etterlevelse. De registrerte, altså de individene opplysningene gjelder, skal på sin side kunne kontakte personvernombudet med spørsmål om behandlingen av opplysninger, og om utøvelsen av rettighetene de har i henhold til personvernlovgivningen.
Målet med undersøkelsen er å få innsikt i arbeidshverdagen til ombudet. Denne innsikten kan hjelpe oss til å forstå hvordan virksomheter, ombud og myndigheter kan legge til rette for at personvernombudene bidrar til best mulig personvern i norske virksomheter.
Kort oppsummert ønsket vi svar på:
- Hvem er personvernombudene, og hvordan opplever de forutsetningene for å kunne utøve rollen sin?
- Hvordan erfarer ombudene virksomhetenes etterlevelse av personvernregelverket?
Om undersøkelsen
Opinion utførte undersøkelsen på vegne av Datatilsynet mellom 19. mars og 7. april 2025. Undersøkelsen var nettbasert og ble sendt til 1 127 personvernombud i Norge. Vi fikk inn 588 svar. Det gir en svarrespons på 52 prosent. Vi har tidligere gjennomført undersøkelser blant personvernombud i 2011 og 2020/21. Les om funnene fra undersøkelsen fra 2020/21
Nytt av året er at vi ba ombudene om å beskrive hvilke utfordringer de ser for virksomhetens etterlevelse av personvernregelverket med egne ord i fritekst. I mai 2025 fikk vi dessuten hjelp av fem ombud fra ulike sektorer til å tolke resultatene fra undersøkelsen. Disse kvalitative betraktningene har vi brukt for å analysere enkelte av funnene.
Som hovedregel presenterer vi tallmaterialet i prosent og nevner ikke dette i hver graf. Enkelte bakgrunnsvariabler har kategorier med svært få respondenter og er derfor i noen tilfeller utelatt fra analysen eller omtales i antall i stedet for andeler og prosent. Disse må derfor tolkes som indikasjoner framfor å representere den aktuelle kategorien. I de tilfellene der vi fikk under 20 respondenter, har vi utelatt dem fra analysene for å unngå høy usikkerhet og/eller mulig identifisering.
Oppsummering
Økt profesjonalisering av ombudsrollen
Vi ser tegn til økt profesjonalisering av rollen siden forrige undersøkelse. Det er blitt flere fulltidsombud, langt flere har en rollebeskrivelse og rapporterer fast til ledelsen enn tidligere, og mulighetene til å bygge nettverk er blitt bedre. Det er naturlig nok en langt større andel av ombudene som har lenger erfaring i rollen i dag enn i 2020, noe som også slår positivt ut i spørsmål om utøvelsen av rollen.
En av tre mangler tid og ressurser
41 prosent av ombudene oppgir at de har fått satt av tilstrekkelig med tid og ressurser til å kunne gjøre en tilfredsstillende jobb. Ombud som mener å ha nok tid og ressurser, opplever også i større grad at andre rammebetingelser er på plass, slik som nødvendig kompetanse og at de har en rollebeskrivelse å forholde seg til.
Ett av tre ombud opplever imidlertid ikke å ha tilstrekkelig med tid og ressurser. Disse jobber i større grad i små stillinger eller har i realiteten ikke tid til å utøve rollen i det hele tatt, og svarer i større grad negativt på spørsmål om rammevilkår og forhold til ledelse.
Ombud i forskning og høyere utdanning oppgir i større grad å ha nok tid og ressurser enn andre sektorer, mens situasjonen er motsatt blant ombudene i helse og omsorgsektoren, og i kommuner og fylkeskommuner.
Varierende interesse fra ledelsens side – men den lytter til personvernombudets råd
59 prosent av ombudene opplever å bli spurt om råd av ledelsen, og en enda større andel oppgir at rådene de gir faktisk blir fulgt. Dette tyder på at ledelsen i norske virksomheter gjennomgående har respekt for den rollen og den kompetansen som personvernombudet representerer. Samtidig opplever kun 37 prosent at ledelsen holder seg orientert om, og viser interesse for personvernombudets gjøremål. Det betyr at ombudene må ta en proaktiv rolle og gjøre seg synlige og relevante overfor ledelsen og i organisasjonen for øvrig for å lykkes.
De aller fleste opplever at virksomheten etterlever regelverket
76 prosent av ombudene svarte at virksomheten de jobber i, etterlever regelverket i stor og svært stor grad. Andelen personvernombud som mener at deres virksomhet etterlever personvernregelverket, er høyest i forsikring- og finansvirksomhetene, og lavest i kommuner og fylkeskommuner.
Personvernombud som jobber fulltid eller i store virksomheter, opplever i mindre grad at virksomheten etterlever regelverket enn deltidsombud eller ombud i små virksomheter. Dette kan ha en sammenheng med at store virksomheter behandler en større mengde personopplysninger og har flere systemer enn de mindre virksomhetene, eller kanskje også at ombud som jobber fulltid har andre forventninger enn et deltidsombud.
Mange lovkrav er på plass, mens kompetanseheving og opplæring kommer dårligst ut
De fleste virksomhetene ser ifølge personvernombudene ut til å ha rutiner for å oppdage og håndtere brudd på personopplysningssikkerheten og krav om innsyn i personopplysninger. Dette gjelder også å ha på plass behandlingsprotokoll og databehandleravtaler. Tiltak som gjelder kompetanse og kultur, slik som løpende kompetanseheving og opplæring, blir i mindre grad implementert og fulgt opp.
Vi registrerer også at tiltak for å ivareta informasjonssikkerhet, blir prioritert i større grad enn tiltak som gjelder personvern. Det gjelder både på spørsmål om virksomheten arbeider systematisk og kontinuerlig, og når det kommer til opplæring og kompetanseheving. En ting er å ha rutiner på plass, mens det ser ut til å være mer krevende å få tilstrekkelig tilgang på menneskelige ressurser og å implementere rutinene.
Personvernombud i Norge
Ordningen med personvernombud har eksistert i Norge helt siden 2001, men med innføringen av personvernforordningen i 2018, ble innholdet i ombudsrollen styrket og mer formalisert. Ombudsordningen ble da obligatorisk for de fleste statlige etater og kommuner, og for noen private virksomheter. Ved inngangen av 2025, var det registrert 1 610 personvernombud som representerte 2 207 virksomheter i Norge. Statistisk Sentralbyrå var den første virksomheten aller første til å utpeke et personvernombud.
I den forrige personopplysningsloven hadde alle virksomheter plikt til å melde all behandling av personopplysninger til Datatilsynet. Dersom en virksomhet søkte om å opprette personvernombud, søkte den samtidig om unntak fra denne meldeplikten. Å opprette et personvernombud var en frivillig ordning hvor den behandlingsansvarlige kunne vise at man tok et større ansvar selv, jf. ansvarlighetsprinsippet som senere ble tatt inn i dagens personvernforordning.
Norge var et av få land som hadde en personvernombudsordning før 2018. Historisk sett har ordningen vært svakt forankret i personvernregelverket, men da den europeiske personvernforordningen (GDPR) ble innført, ble ordningen gjort obligatorisk for mange virksomheter både i Norge og i Europa. Forordningen inneholder tre bestemmelser om henholdsvis hvem som må ha personvernombud, personvernombudets stilling og personvernombudets oppgave ( jf. artiklene 37, 38 og 39). Personvernombud er også nevnt i flere av de andre artiklene i forordningen.
Selv om personvernombudet er sentralt i overholdelsen av personvernregelverket, er det virksomheten selv som er ansvarlig for etterlevelse av regelverket.
Les mer om ordningen med personvernombud og personvernrådgiver