Hvordan forebygge og oppdage identitetstyveri?

Identitetstyveri (ID-tyveri) rammer stadig flere av oss. Hva er egentlig et ID-tyveri? Hva kan du gjøre for å forebygge at det rammer deg og hvordan kan du oppdage at noen misbruker identiteten din?

Oppdage

Jo tidligere du oppdager tegn til at noen har misbrukt identiteten din, jo større mulighet har du til å begrense hvor stor skade tyven kan gjøre.

Du bør sjekke nærmere dersom:

  • du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt eller ikke kjenner til
  • du oppdager ukjente transaksjoner eller kjøp på kredittkortregningen din 
  • du mottar bekreftelse på kreditt eller endring av kredittrammen din uten at du har spurt om dette
  • du får varsel fra posten eller andre om at adresseendring er mottatt
  • du blir kontaktet på telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort eller kjenner til
  • du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten å forstå hvorfor. Hvis du ikke har søkt om lån eller bedt om faktura ved kjøp på nett, noe som krever kredittvurdering, bør du umiddelbart kontakte kredittvurderingsselskapet for å finne ut hvem som står bak.
  • du mottar post du ikke forstår hvorfor du får, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller hentemelding for noe du ikke har bestilt. Ta umiddelbart kontakt med den som har sendt deg dette for å undersøke saken.
  • det skjer transaksjoner på kontoene dine som du ikke kjenner til. Vær spesielt oppmerksom på konti tilknyttet kredittkortet ditt. Hvis du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til, bør du umiddelbart både sjekke disse opp og melde fra til banken eller kredittkortselskapet.

Forebygge

Den beste måten å forebygge et ID-tyveri på er å beskytte personopplysninger som kan brukes for å utføre et slikt tyveri:

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, på e-post eller over internett, med mindre det er du selv som har tatt initiativ til kontakten, for eksempel ved at det er du som har ringt til virksomheten.
  • Vær bevisst på hvor du legger igjen opplysningene dine og les alltid personvernerklæringen til virksomheter der du gir fra deg opplysninger så du vet hva de lagrer om deg, til hva og hvor lenge. Husk at passord og PIN-koder er personlige. De skal ikke gis til eller deles med andre.
  • Tenk sikkerhet når du velger passord for pålogging til kundesider, e-post eller andre sider. Les flere råd hos NorSIS - Norsk senter for informasjonssikring.  Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig. Det er derfor viktig å ikke bruke samme passord flere steder. 
  • Riv i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger før du kaster dem. Dokumenter som potensielt kan misbrukes, som PIN-koder, bør du makulere eller destruere på annen måte.
  • Unngå å ha informasjon eller andre verktøy som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, for eksempel PIN-koder, kodekalkulator eller kodekort for nettbank eller lignende i lommeboka eller vesken din. 
  • Tenk deg om to ganger før du klikker på lenker i en e-post, særlig om du blir bedt om å oppgi personlig informasjon. Dette kan være et forsøk på phising. Dersom du skal sende personlig informasjon til en virksomhet du kjenner, bør du være helt sikker på at den kommer til riktig mottaker. Skriv heller inn en nettadresse du kjenner fra før enn å stole på en lenke du har mottatt i en e-post. 
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer og antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin, og sørg for at disse alltid er oppdaterte. 
  • Når du skal utveksle personopplysninger bør du sjekke om forbindelsen er beskyttet (kryptert). En enkel regel for å se dette er å sjekke at websideadressen begynner med httpistedenfor http. Les mer om kryptering. 
  • Sett lås på (den fysiske) postkassen din. En postkasse kan være det første stedet kriminelle som ønsker informasjon om deg begynner å lete.
  • Du kan reservere deg mot at noen endrer postadressen din på internett. Les mer om dette på www.posten.no eller kontakt Postens kundeservice.
20