Hopp til hovedinnhold

Tips noen om denne nettsiden


Laster
* Du må skrive inn 2 gyldige e-postadresser
Ditt tips er sendt
Det oppstod en uventet feil. Vennligst forsøk på nytt senere
Lukk

Hvordan oppdage og forebygge identitetstyveri?

Vi vet at svært mange opplever ID-tyveri. Her er noen råd om hvordan du kan forebygge slike tyverier, og til hvordan du kan oppdage at du er rammet.

Hvordan defineres ID-tyveri?

Det finnes flere definisjoner på identitetstyveri. Det er vanlig å skille mellom identitetstyveri og identitetssvindel.

Identitetstyveri

Identitetstyveri oppstår når noen anskaffer, overfører, har eller fremstår som rette innehaver av personlige opplysninger som tilhører en privatperson eller selskap, på en uautorisert måte, med den hensikt å begå bedrageri eller annen kriminalitet.

Identitetssvindel

Ervervelse av penger, varer, tjenester og andre fordeler eller unngåelse av økonomiske eller andre forpliktelser ved å utgi seg for å være en annen ved bruk av falsk identitet.

Hvorfor begås ID-tyveri?

Det er to hovedårsaker til ID-tyveri:

  • ønske om økonomisk vinning
  • ønske om å påføre noen skade eller ubehageligheter, for eksempel skade noens gode navn og rykte

I de fleste tilfeller er økonomisk vinning motivet bak ID-tyveriet. En person eller en gruppe av personer ønsker å få kontroll over dine ressurser. For eksempel vil de ha tilgang til å bruke kredittkortet ditt eller nettbanken din, eller de vil opprette lån eller kundeforhold i ditt navn.

I andre tilfeller kan det være et ønske om å ramme en person som er årsaken til ID-tyveriet. Det er i praksis ofte lettere gjennomføre denne typen tyveri enn et økonomisk motivert ID-tyveri. ID-tyveri for å skade noens navn og rykte utføres som regel av noen som kjenner deg. Slike tyverier kan foregår ved at noen for eksempel tar over e-postkontoen eller kontoen din i sosiale medier, og gjennom disse utgir seg for å være deg. Dette kan påføre deg mye ekstra arbeid og ubehageligheter når du skal ta tilbake kontrollen og forklare dine kontakter eller andre.

Hva kan du gjøre for å beskytte deg mot ID-tyveri?

Du kan forebygge ID-tyveri ved å beskytte kildene de kriminelle bruker for å utføre ID-tyveri:

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, på  e-post eller over internett, med mindre det er du selv som har tatt initiativ til kontakten, for eksempel at det er du som har ringt til virksomheten.
  • Legg aldri igjen personlig informasjon hos selskaper du ikke kjenner eller vet noe om. 
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke gis til eller deles med andre.
  • Sett lås på (den fysiske) postkassen din. Tenk igjennom hvor mye informasjon om deg som flyter gjennom denne kassen. En postkasse kan være det første stedet kriminelle som ønsker informasjon om deg begynner å lete.
  • Riv i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger før du kaster dem. Dokumenter som har spesiell beskyttelsesverdi, slik som PIN-koder og lignende, bør du brenne, makulere eller destruere på annen måte.
  • Unngå å ha informasjon eller andre verktøy som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, for eksempel pin-koder, kodekalkulator eller kodekort for nettbank eller lignende i lommebok eller vesker. 
  • Tenk deg alltid om to ganger før du klikker på lenker i e-post, særlig om du blir bedt om å oppgi personlig informasjon. Dette kan være et forsøk på phising. Dersom du skal sende personlig informasjon til en virksomhet du kjenner, bør du være helt sikker på at den kommer til riktig mottaker. Skriv heller inn nettadressen du kjenner fra før enn å stole på lenker du har mottatt i en e-post. 
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin, og sørg for at disse alltid er oppdaterte. 
  • Ikke bruk enkle passord på dine kundesider, din e-post eller andre sider du logger deg på. Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig. Det er derfor viktig å aldri bruke samme passord flere steder. 
  • Når du skal utveksle persondata, sjekk om forbindelsen er beskyttet (kryptert). En enkel regel er å sjekke at websideadressen begynner med httpistedenfor http. Mer om kryptering 
  • Det går an å reservere seg mot at noen endrer din postadresse via internett. Les mer om dette på www.posten.no eller kontakt kundeservice hos Posten om dette.

Hvordan kan du oppdage at du er utsatt for ID-tyveri?

Jo tidligere du oppdager tegn til at noen har misbrukt identiteten din, jo større mulighet har du til å begrense skadepotensialet.

Vær på vakt hvis:

  • du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt eller kjenner til
  • du oppdager ukjente transaksjoner eller kjøp på kredittkortregningen din 
  • du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • du får varsel om at adresseendring er mottatt
  • du blir kontaktet på telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort eller kjenner til
  • du mottar gjenspartsbrev etter kredittsjekk uten å forstå hvorfor. Hvis du ikke har søkt om lån eller bedt om faktura ved kjøp på nett, noe som krever kredittvurdering, bør du kontakte kredittvurderingsselskapet for å finne ut hva som ligger bak.

Følg godt med

  • hvis du mottar post du ikke forstår hvorfor du får, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, eller lignende må du umiddelbart ta kontakt med den som har sendt denne for å undersøke hva som har skjedd  
  • Følg med på transaksjonene på dine konti. Vær spesielt oppmerksom på konti med tilknyttet kredittkort. Hvis du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til, bør du sjekke disse opp.  

 

Her er våre råd til deg som er utsatt for ID-tyveri

Til toppen