Slik kan du justere innstillinger for annonser i Meta

Vi har fått mange henvendelser fra publikum etter at selskapet på nytt har bedt brukerne om å velge mellom å samtykke til persontilpassede annonser eller å betale. Her finner du oppskriften på et tredje alternativ, som også er gratis.

Siden 2023 har du som bruker av Facebook og Instagram måtte velge mellom å godta profilering for adferdsbasert markedsføring eller å betale en månedlig avgift, såkalt "samtykk eller betal" eller "pay or okay". De siste dagene har brukere mottatt en samtykkeforespørsel hvor disse to alternativene presenteres på nytt i en varsling på skjermen. Men det finnes også et alternativ som du kan bruke uten å betale avgift, og samtidig motta annonser som bygger på færre personopplysninger enn tidligere.

Dette alternativet ble ikke fremført i samtykkeforespørselen, men finnes i innstillingene på Facebook. Endringen har kommet blant annet etter innspill fra datatilsynsmyndighetene i Europa. 

Slik finner du det tredje alternativet for annonseopplevelser i Facebook og Instagram

Gå direkte til «Annonseopplevelser» (facebook.com) og «Annonseopplevelser» (instagram.com). Her kan du velge mellom «tilpassede annonser» og «mindre tilpassede annonser».

Facebook

  1. Gå til Facebook og klikk på profilbildet ditt øverst til høyre (desktop). På mobil går du inn på Facebook-appen og klikk «Meny» nederst i høyre hjørne.
  2. Velg «Innstillinger og personvern» og deretter klikk «Innstillinger»
  3. Klikk på «Kontosenter»
  4. Klikk på «Annonsepreferanser»
  5. Klikk på «Annonseinnstillinger» og deretter klikk på «Annonseopplevelse».
  6. Her kan du velge «Mindre tilpassede annonser»
  7. Klikk bekreft

Instagram

  1. Gå til Instagram-appen og klikk på profilbildet ditt nederst i høyre hjørne.
  2. Klikk på menyen øverst i høyre hjørnet
  3. Klikk på «Kontosenter»
  4. Klikk på «Annonsepreferanser»
  5. Klikk på «Annonseinnstillinger» og deretter klikk på «Annonseopplevelse».
  6. Her kan du velge «Mindre tilpassede annonser»
  7. Klikk bekreft

Dersom du har samlet Facebook- og Instagram-kontoen din i samme «Kontosenter», holder det at du gjør endringen ett av stedene.

 

Klager mot samtykk-eller betal-praksisen

- Det er positivt at brukerne får flere alternativer til å kontrollere egne personopplysninger. Samtidig stusser vi over at alternativet om mindre tilpassede annonser er gjemt bort i innstillinger og ikke legges frem som et fullverdig alternativ i varslingen som brukerne får presentert. Det er viktig at brukerne har reell valgfrihet når de blir spurt om samtykke, sier Tobias Judin, sjef i internasjonal seksjon i Datatilsynet. 

Datatilsynet og søsterorganene våre i Europa har mottatt klager mot Metas samtykk-eller-betal-praksis. Disse klagene har blitt videresendt til den irske datatilsynsmyndigheten og vil bli behandlet av de europeiske datatilsynene i samarbeid.

Det europeiske personvernrådet holder for tiden på å skrive retningslinjer som skal komme praksisen i møte.