Siden 2023 har du som bruker av Facebook og Instagram måtte velge mellom å godta profilering for adferdsbasert markedsføring eller å betale en månedlig avgift, såkalt "samtykk eller betal" eller "pay or okay". De siste dagene har brukere mottatt en samtykkeforespørsel hvor disse to alternativene presenteres på nytt i en varsling på skjermen. Men det finnes også et alternativ som du kan bruke uten å betale avgift, og samtidig motta annonser som bygger på færre personopplysninger enn tidligere.
Dette alternativet ble ikke fremført i samtykkeforespørselen, men finnes i innstillingene på Facebook. Endringen har kommet blant annet etter innspill fra datatilsynsmyndighetene i Europa.
Slik finner du det tredje alternativet for annonseopplevelser i Facebook og Instagram
Gå direkte til «Annonseopplevelser» (facebook.com) og «Annonseopplevelser» (instagram.com). Her kan du velge mellom «tilpassede annonser» og «mindre tilpassede annonser».
Facebook
- Gå til Facebook og klikk på profilbildet ditt øverst til høyre (desktop). På mobil går du inn på Facebook-appen og klikk «Meny» nederst i høyre hjørne.
- Velg «Innstillinger og personvern» og deretter klikk «Innstillinger»
- Klikk på «Kontosenter»
- Klikk på «Annonsepreferanser»
- Klikk på «Annonseinnstillinger» og deretter klikk på «Annonseopplevelse».
- Her kan du velge «Mindre tilpassede annonser»
- Klikk bekreft
Instagram
- Gå til Instagram-appen og klikk på profilbildet ditt nederst i høyre hjørne.
- Klikk på menyen øverst i høyre hjørnet
- Klikk på «Kontosenter»
- Klikk på «Annonsepreferanser»
- Klikk på «Annonseinnstillinger» og deretter klikk på «Annonseopplevelse».
- Her kan du velge «Mindre tilpassede annonser»
- Klikk bekreft
Dersom du har samlet Facebook- og Instagram-kontoen din i samme «Kontosenter», holder det at du gjør endringen ett av stedene.
Klager mot samtykk-eller betal-praksisen
- Det er positivt at brukerne får flere alternativer til å kontrollere egne personopplysninger. Samtidig stusser vi over at alternativet om mindre tilpassede annonser er gjemt bort i innstillinger og ikke legges frem som et fullverdig alternativ i varslingen som brukerne får presentert. Det er viktig at brukerne har reell valgfrihet når de blir spurt om samtykke, sier Tobias Judin, sjef i internasjonal seksjon i Datatilsynet.
Datatilsynet og søsterorganene våre i Europa har mottatt klager mot Metas samtykk-eller-betal-praksis. Disse klagene har blitt videresendt til den irske datatilsynsmyndigheten og vil bli behandlet av de europeiske datatilsynene i samarbeid.
Det europeiske personvernrådet holder for tiden på å skrive retningslinjer som skal komme praksisen i møte.