Lanseringsarrangement: Personvernundersøkelsen 2024

Påvirker digitaliseringen og kunstig intelligens befolkningens syn på personvern? Hvilke virksomheter har folk tillit til at behandler personopplysningene godt? Og har du opplevd å få reklame for noe du nettopp har snakket med noen om...? Dette var noen av temaene da vi lanserte personvernundersøkelsen 2024.

Opptak fra arrangementet finner du nederst på denne siden.

Teknologiselskaper har lenge samlet inn store mengder persondata, og med kunstig intelligens har digitaliseringen fått et nytt gir. På den ene siden åpner dette temposkiftet mulighetene for å skape bedre og mer persontilpassede tjenester og produkter, og på den andre siden intensiveres bruken av personopplysningene våre.

Påvirker digitaliseringen og kunstig intelligens befolkningens syn på personvern? Tar den enkelte noen grep eller gir vi opp? Hvilke virksomheter har folk tillit til at behandler personopplysningene godt? Og hvilket syn har folk på personvern og kunstig intelligens?

Les om undersøkelsen og last ned rapporten

Program 13. juni kl. 9-10.30

  1. Velkommen v/ Line Coll, direktør i Datatilsynet.
  2. Hvem, hva, hvor? Om sporing på nett. Tolkning av tall v/ Eirik Gulbrandsen, teknolog i Datatilsynet.
  3. Om tillit og nedkjøling og unges forhold til personvern. Tolkning av tall v/ Maja Enerhaug Egge, leder i Press, Redd Barna Ungdom.
  4. Holdninger til kunstig intelligens og personvern. Tolkning av tall v/ Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.
  5. Panelsamtale om myndigheter og enkeltpersoners håndtering av personvern og kunstig intelligens:
    • Thomas Norvoll, statssekretær i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
    • Finn Myrstad (Forbrukerrådet)
    • Maja Enerhaug Egge (Press-Redd Barna Ungdom) og
    • Line Coll (Datatilsynet)

Se opptak fra arrangementet