Dersom det skjer et brudd på personopplysningssikkerheten, også kalt avvik, har den behandlingsansvarlige som hovedregel plikt til å melde det til Datatilsynet så snart som mulig. Her finner du informasjon om hva et brudd på personopplysningssikkerheten er, hvordan du melder det og annen veiledning rundt avvikshåndtering.

Video: Når utgjør en sikkerhetshendelse et brudd på personopplysningssikkerheten?

Foredraget forklarer hvordan virksomheter plikter å risikovurdere sikkerhetshendelser og avgjøre om de utgjør brudd på personopplysningssikkerheten etter personvernforordningen. 

Videre gjennomgår vi temaer som meldeplikt til Datatilsynet, varsling av berørte ved høy risiko, samt hvordan varsling kan skje og unntak som kan gjelde. Vi forklarer også hva som faktisk utgjør et brudd og hva vi ser på som skjerpende forhold. Vi lister også opp ulike tiltak som virksomheten din kan iverksette ved brudd. 

Phishing - hvordan beskytte virksomheten?

Phishing (nettfiske) er en av de mest effektive måtene å angripe virksomheter på. I slike angrep utnytter ondsinnede aktører menneskelige sårbarheter for å oppnå målene sine. Vi har laget veiledning om hva phishing er og hvordan man best kan beskytte virksomheten mot slike angrep.

Phishing - hvordan beskytte virksomheten?

Videoforedrag: Hva forventer Datatilsynet av deg når en sikkerhetshendelse oppstår?

Hva lærer du: I videoen klargjør vi i hvilke tilfeller virksomheter som er utsatt for sikkerhetshendelser må sende melding om brudd på personopplysningssikkerheten, hva den bør inneholde, når den skal sendes, og når melding ikke er nødvendig.

Hvem passer det for: Hovedmålgruppe er personvernombud, personvernrådgivere, samt ansatte i virksomheter som melder inn og ellers vil ha en dialog med Datatilsynet i forbindelse med brudd på personopplysningssikkerheten.

Rød varseltrekant over et tastatur