Episode 9: Datatilsynet velger å ikke bruke Facebook

Direktør Bjørn Erik Thon og avdelingsdirektør for teknologi, Veronica Jarnskjold Buer, avlegger et besøk i studio for å snakke om vår risikovurdering av Facebook. De reflekterer over alle de teknologiske, juridiske og etiske vurderingene og dilemmaene som førte frem til beslutningen. 

Datatilsynet har gjort en grundig vurdering av personvernkonsekvensene ved å skulle opprette en egen side på Facebook. Datatilsynets utgangspunkt var å vurdere Facebook til bruk i eget kommunikasjonsarbeid, og målet var å opprette en egen side på Facebook. 

Oss bekjent er vi den første datatilsynsmyndigheten som gjør en grundig vurdering av det å ha en side på Facebook, med utgangspunkt i pliktene i personvernforordningen. Vurderingen har vært krevende og omfattende, og har åpnet for en rekke vanskelige spørsmål om teknologi, juss og etikk. 

Vi tror disse vurderingene også vil være av stor interesse for mange andre.

Hør episoden på Acast.com. Du kan også høre den på apper slik som for eksempel Acast-appen, Spotify, iTunes, Google podcast og i Castbox.

Last ned

Rapport: skal Datatilsynet ha en egen side på Facebook?

Et viktig verktøy for å sikre at personvernet til brukerne som er registrert i en løsning ivaretas, er å gjennomføre risikovurderinger og en vurdering av personvernkonsekvensene (Data Protection Impact Assessment, DPIA). Det er dette verktøyet Datatilsynet nå har brukt i vurderingen av Facebook, og som har munnet ut i en rapport.

Rapport: skal Datatilsynet ha en egen side på Facebook?

Blogg: Må vi egentlig være på sosiale medier?

- Det offentlige myndigheter gjør, har en signaleffekt, og Datatilsynet befinner seg i en spesielt merkelig skvis, skriver kommunikasjonsrådgiver Anders Ballangrud i et blogginnlegg.

Blogg: Må vi egentlig være på sosiale medier?