Episode 4: Hvordan kan en sandkasse bidra til utvikling av ansvarlig kunstig intelligens?

Hvordan jobber to store aktører med kunstig intelligens? Vi utfordret NAV og Schibsted til å fortelle om helt konkrete prosjekter de jobber med, om personvernutfordringer de har møtt på, og hvordan en regulatorisk sandkasse kan bidra til å utvikle gode og personvernvennlige løsninger. 

I studio har programleder og prosjektleder for den regulatoriske sandkassen i Datatilsynet, Kari Laumann, med seg Senior Privacy Counsel i Schibsted, Simen Evensen Breen, og personvernombud i NAV, Anders Holt. I episoden får vi innsikt i hvordan store offentlige og private aktører jobber med å utvikle løsninger basert på kunstig intelligens.

NAV står overfor mange utfordringer når de ønsker å benytte data fra sykemeldinger til å gi brukere bedre og mer persontilpasset hjelp. Schibsted har utviklet løsninger basert på kunstig intelligens for en rekke av sine produkter og selskaper, og for å støtte både redaksjonelt arbeid og innholdsmoderering i annonser. I enkelte tilfeller har de valgt å ikke forfølge KI-prosjekter fordi risikoen for de registrertes rettigheter og friheter har vært for høy. En regulatorisk sandkasse ønskes velkommen av mange.  

Datatilsynets regulatoriske sandkasse har som mål å stimulere til innovasjon av etisk og ansvarlig kunstig intelligens. Innsiktene til NAV, Schibsted, og alle andre som jobber med kunstig intelligens er veldig verdifulle når vi nå går i gang med vår storsatsing. Den 1. desember åpnet vi for søknader.

Hør episoden på Acast.com. Du kan også høre den på apper slik som for eksempel Acast-appen, Spotify, iTunes, Google podcast og i Castbox.

Last ned