-
Temaer som kunstig intelligens, effektiv saksbehandling og håndtering av sikkerhetsbrudd stod på agendaen under årets nordiske møte på Færøyene. På møtet ble det signert en felles erklæring om hvordan vi skal samarbeide om aktuelle personvernspørsmål.
-
Korleis kan ikkje-digitale pasientar få tilgang til digitale helsetenester på ein trygg og personvernvenleg måte? Det er spørsmålet Akershus universitetssykehus (Ahus) har utforska saman med Datatilsynet i den regulatoriske sandkassa. No er rapporten klar.
-
Vi har samarbeidet med Digital Norway og EYD om å utvikle en øvelse/ kurs for personvern i praksis, med kursmateriell. Dette er gratis og tilgjengelig for alle som melder seg på.
-
Datatilsynet har gjennomført tilsyn med kommuners ivaretakelse av elevenes personvern i digitale læringsverktøy i skolen. – Vi ser at hundrevis av digitale læringsverktøy ikke blir vurdert godt nok, sier direktør Line Coll.
-
Vi har gjennomført brevkontroller og stedlig tilsyn med skolesektoren i flere kommuner. Vi hadde et lanseringsarrangement 15 mai der vi presenterte funn og erfaringer. Opptak fra arrangementet er nå publisert.
-
Meta starter med trening av KI-tjenesten sin på bilder og innlegg fra Facebook- og Instagrambrukere i EØS tirsdag 27. mai 2025. Her finner du litt informasjon om hva dette innebærer, og hvordan du protesterer mot at innholdet ditt brukes til slik trening.
-
Vi utfører for tiden tilsyn med et utvalg nettsteder som bruker ulike sporingsverktøy. Vi undersøker om nettstedene deler private eller sensitive personopplysninger om brukerne med store, internasjonale teknologiselskaper.
-
Vi har publisert en utfyllende veiledning om hvordan samtykke til bruk av informasjonskapsler og lignende teknologier, skal innhentes i tråd med personvernregelverket. Veiledningen inneholder ti konkrete råd for virksomheter.
-
Regjeringen sendte 21. mars ut en pressemelding om bruk og håndheving av nye regler for kunstig intelligens (KI). Innføringen av EUs KI-forordning skal etter planen innføres sensommeren 2026.
-
Hvordan påvirker kunstig intelligens personvernet på arbeidsplassen? Datatilsynet byr her på et videoforedrag som tar for seg utfordringer og regler knyttet til bruk av KI-verktøy i arbeidslivet. Det er verdt å få med seg både for ansatte og arbeidsgivere, for å forstå mulighetene og fallgruvene ved kunstig intelligens i arbeidslivet.
-
Datatilsynet fører regelmessig tilsyn med norske myndigheters bruk av felleseuropeiske informasjonssystemer. Vi gjennomfører nå et tilsyn med Utlendingsdirektoratet (UDI).
-
Vi har med bakgrunn i en tilsynssak fattet vedtak om pålegg og gebyr for manglende oppfølging av personvernombud og internkontroll.
-
I løpet av mars sender Opinion AS ut en undersøkelse på epost til alle personvernombud i Norge på vegne av Datatilsynet. Vi oppfordrer alle ombud som mottar undersøkelsen til å svare på den.
-
Regjeringen har startet arbeidet med å gjøre EU-forordningen Digital Services Act (DSA) til en del av norsk rett. Datatilsynet skal føre tilsyn med områder som atferdsbasert markedsføring, profilering av brukere og behandling av særlige kategorier personopplysninger i loven.
-
Datatilsynet mottar for tiden en del spørsmål om reglene for overføringer av personopplysninger til USA. I denne artikkelen forsøker vi å svare på noen av dem.
-
Datatilsynet og Finanstilsynet har besluttet å ta inn alle de fem prosjektene som søkte om å få bli med i datadelingssandkassen. Prosjektene skal utforske muligheter for datadeling for å bekjempe økonomisk kriminalitet.
-
Datatilsynet og Finanstilsynet inviterte til samarbeid i kampen mot økonomisk kriminalitet. Allerede i søknadsprosessen fikk vi demonstrert god samarbeidsånd.
-
Kan nye krypteringsløsninger og innovativ teknologi åpne for å bruke biometriske opplysninger på måter og bruksområder Datatilsynet tidligere har vært skeptisk til? Svaret kom fredag 31. januar, da vi lanserte rapporten fra sandkasseprosjektet med Mobai.
-
Vi har satt i gang et større tilsynsarbeid som omfatter kontroll med 50 kommuners ivaretakelse av personvern og personopplysningssikkerhet i digitale læringsverktøy for opplæringsformål.
-
Vi er positive til å legge til rette for mer og bedre forskning, men vi er kritiske til flere av forslagene.