Hva vet de om deg?

Datatilsynet har skrevet en rapport som viser hva fire vanlige, norske virksomheter lagrer om deg som kunde.

Vi legger alle igjen elektroniske spor – kanskje flere enn vi har tenkt over. Hva du gjør på nett, ser på TV, liker på Facebook og legger i handlekurven, registreres. Dataene lever videre – og noen ganger kan dataene avsløre mer enn man kanskje tror. 

Mange virksomheter ønsker å samle inn flest mulig personopplysninger fordi de har en økonomisk verdi:

  • Når virksomheter vet mye om oss, kan de tilpasse reklame, tjenester eller priser deretter.
  • Mange virksomheter selger personprofilene våre til markedsførere.
  • Personopplysninger kan brukes til å analysere hvordan kunder bruker en tjeneste. Dette kan brukes til å forbedre tjenesten.
  • Personopplysninger om oss kan brukes til å utvikle datamodeller. Datamodeller kan blant annet brukes til å utvikle nye tjenester eller bli bedre på å profilere oss.

Gjennom å be om innsyn kan du finne ut hva virksomhetene faktisk vet om deg. Det er det Datatilsynets testpersoner har gjort i denne rapporten. Rapporten ser nærmere på hva noen utvalgte virksomheter lagrer om sine kunder. Som rapporten viser, lagrer enkelte virksomheter store mengder opplysninger. Enkelte lagrer opplysninger man kanskje ikke hadde tenkt over at de hadde.

Last ned rapporten