Virksomhetene har plikt til å behandle personopplysninger på en åpen måte. Dette innebærer at de må gi kort og forståelig informasjon om hvordan de behandler personopplysningene. Det stilles også krav til hvordan de kommuniserer med enkeltpersoner.
Virksomhetene har plikt til å behandle personopplysninger på en åpen måte. Dette innebærer at de må gi kort og forståelig informasjon om hvordan de behandler personopplysningene. Det stilles også krav til hvordan de kommuniserer med enkeltpersoner.
En virksomhet kan kommunisere med enkeltpersoner på mange måter – for eksempel gjennom personvernerklæringer, når brukerne/kundene skal ivareta rettighetene sine eller når det skal informeres om avvik. Virksomheten må da kommunisere på en kortfattet, åpen, forståelig og lett tilgjengelig måte. Språket skal være klart og enkelt, særlig når informasjonen er spesifikt rettet mot barn.
Dette betyr blant annet at:
Alle brukere/kunder/registrerte har krav på å få informasjon gratis.
Vi har laget utdypende veiledning om informasjon og åpenhet der du kan lese mer om: