NAV
-
Dersom du mottar tjenester fra NAV, må du finne seg i at NAV også registrerer opplysninger om deg. Opplysningene skal i mange tilfeller oppbevares fremover i tid, selv om du ikke lenger har behov for tjenester fra NAV. Dette følger av arkivlovgivningen og plikten forvaltningen har til å dokumentere det de gjør.
Som registrert har du rett til å vite hvilke opplysninger NAV har registrert. Retten til innsyn i opplysninger om deg selv følger av forvaltningsloven og av personopplysningsloven.
-
Dersom du har klager på hvordan NAV behandler dine opplysninger, må du kontakte NAV.
Dersom NAV har behandlet opplysninger i strid med regelverket, skal dette behandles som avvik. NAV har selv plikt til å melde slike avvik til Datatilsynet.
-
NAV har behov for en rekke opplysninger for å behandle søknader og krav. Folketrygdloven har bestemmelser om hvilke opplysninger en søker må gi og hvilke opplysninger NAV kan innhente. Kontakt NAV for råd og veiledning om regelverket i folketrygdloven.