Veiledere

  • Hva betyr de nye personvernreglene for din virksomhet? Hva betyr de nye personvernreglene for din virksomhet?
    23.06.2016

    EUs forordning for personvern blir norsk lov i 2018.  Det betyr at vi får nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter.

    Her får du vite mer om hva som blir nytt og hva dere kan gjøre for å forberede dere.

  • Vurdering av personvernkonsekvenser etter nytt regelverk Vurdering av personvernkonsekvenser etter nytt regelverk
    13.06.2017

    En vurdering av personvernkonsekvenser skal sikre at personvernet til de som er registrert i løsningen ivaretas. Dette endres fra å være en anbefalt praksis til å bli en plikt i de nye reglene.

    Denne veilederen beskriver de nye kravene i regelverket. I løpet av året vil vi utarbeide en veileder i hvordan man kan gjøre en konsekvensvurdering.

  • Personvernombud etter nytt regelverk Personvernombud etter nytt regelverk
    14.06.2017

    Det nye regelverket som trer i kraft i mai 2018 styrker ordningen med personvernombud. Regelverket lovfester hvilken rolle og hvilke oppgaver ombudet skal ha, og gjør ordningen obligatorisk for mange virksomheter. Her er en foreløpig tolkning av det nye regelverket sett i lys av dagens lover.

    Veiledningen er basert på forordningens artikler 37, 38 og 39, samt Artikkel 29-gruppens anbefalinger.

  • Virksomhetens ansvar etter nytt regelverk Virksomhetens ansvar etter nytt regelverk
    13.06.2017

    Det nye personvernregelverket legger vekt på ansvarlighet og internkontroll hos virksomheten fremfor forhåndskontroll fra Datatilsynet.

    Kravene til avviksbehandling, varsling av berørte og kontinuerlig arbeid med informasjonssikkerheten skjerpes i det nye regelverket.

    Veiledningen er basert på forordningens artikler 5, 24, 30 og 32-34, samt Artikkel 29-gruppens anbefalinger.

  • Personvern på arbeidsplassen Personvern på arbeidsplassen
    09.06.2017

    Hvor mye kontroll og overvåking har arbeidsgiveren lov til å gjennomføre overfor sine ansatte? Hvilke regler gjelder i ulike sammenhenger? Og hvilke rettigheter har de ansatte? Vi har samlet noen av de temaene vi oftest får spørsmål om fra arbeidsgivere og ansatte i denne veilederen.

  • Internkontroll og informasjonssikkerhet Internkontroll og informasjonssikkerhet
    30.12.2011

    En god internkontroll er avgjørende for å sikre forsvarlig behandling av personopplysninger. Denne veilederen hjelper virksomheten med å innføre internkontroll og informasjonssikkerhet.

  • Hvordan vurdere personvernkonsekvenser Hvordan vurdere personvernkonsekvenser
    02.12.2014

    Når ny teknologi tas i bruk, kan det påvirke hvordan virksomheten behandler personopplysninger.

    Første steg for å lage en løsning preget av godt personvern er å vurdere hvilke konsekvenser den vil ha for personvernet til de som er registrert i, bruker eller på annen måte er involvert i løsningen.

  • Skytjenester - en veiledning Skytjenester - en veiledning
    26.08.2014

    Virksomheter som tar i bruk skytjenester er juridisk ansvarlige, og må sørge for at personopplysningene behandles i tråd med personvernregelverket. Hvis du som privatperson skal bruke denne typen nettbaserte lagringsløsninger, bør du særlig vurdere hvor sikker løsningen er.

  • Personvern for apputviklere Personvern for apputviklere
    20.10.2014

    Personopplysningsloven beskytter den enkeltes personvern. Når du utvikler mobilapper, må du rette deg etter denne loven. Denne veilederen hjelper deg å ivareta personvernet fra starten av utviklingen av en app.

  • Kameraovervåking - hva er lov? Kameraovervåking - hva er lov?
    16.06.2016

    Kameraovervåking kan være et inngrep i personvernet. Overvåkingen er derfor lovregulert, og den ansvarlige har plikt til å sette seg godt inn i reglene før overvåkingen settes i gang. 

  • Sporing i det offentlige rom Sporing i det offentlige rom
    21.09.2016

    Å se hvordan en person beveger seg, er verdifull kunnskap for en rekke virksomheter. Den økte bruken av sporingsteknologi gjør det viktig å ha retningslinjer og god informasjon. Vi vil her gjøre rede for bruken av de mest vanlige sporingsteknologiene, hvilke personvernutfordringer de skaper, samt noen retningslinjer for bruken av disse teknologiene.

  • Lydopptak av samtaler Lydopptak av samtaler
    11.03.2015

    Virksomheter som tar opp en telefonsamtale med deg som kunde må enten ha hjemmel for dette i loven, gi deg mulighet til å reservere deg mot å bli tatt opp, eller be om ditt samtykke.

  • Databehandleravtale Databehandleravtale
    13.06.2017

    Forholdet mellom en behandlingsansvarlig virksomhet og databehandleren skal være regulert i en databehandleravtale.

  • Adressemekling Adressemekling
    29.05.2017

    Adressemekling er kjøp og salg av kontakt- og adresselister. De som bruker slike lister har visse plikter, mens de som står oppført i en liste har rettigheter.

  • Droner - hva er lov? Droner - hva er lov?
    20.07.2017

    Vi har laget en veileder der vi går gjennom reglene for bruk av droner. Vi har delt veiledningen inn i privat bruk,virksomheters bruk og offentlige virksomheters bruk i tillegg til å komme med generelle råd og anbefalinger.