Bruk av digitale hjelpemidler i skolen
Under pandemien har det oppstått et stort behov for å benytte digitale hjelpemidler – både til hjemmeundervisning og kommunikasjon med hjemmet. Her er Datatilsynets råd.
Under pandemien har det oppstått et stort behov for å benytte digitale hjelpemidler – både til hjemmeundervisning og kommunikasjon med hjemmet. Her er Datatilsynets råd.
Vi vil i denne sammenhengen understreke at dette ikke er tiden for en streng håndheving av regelverket på dette feltet. Det overordnede budskapet er at vi alle viser litt smidighet i denne kriseperioden.
Vi ser at flere kommuner velger å forby lærere å ha nettundervisning med elevene. Begrunnelsen er personvern og at enkelte verktøy kan gi innsyn i andres hjem og eventuelt også gi mulighet for å ta opptak for avspilling senere. Vi vil understreke at det er opp til den enkelte kommune å ta slike valg.
Samtidig ønsker vi ikke at personvernet og personvernforordningen blir brukt som unnskyldning, hvis den egentlige årsaken er manglende kompetanse eller ressurser til å sette seg inn i mulighetene som finnes. Det er mulig å gjennomføre hjemmeundervisning på gode og personvernvennlige måter, for eksempel ved at alle som er pålogget utenom læreren har avslått mikrofon og kamera. Når slike verktøy benyttes er god informasjon til elever og foresatte svært viktig, men også lærerne må få god informasjon om hvordan dette kan brukes på en god og personvernvennlig måte.
Mange har opplevd en kaotisk hverdag med en rekke nye tekniske utfordringer på grunn av koronasituasjonen. På nettvett.no finner du en rekke gode råd og tips for hvordan du kan bevare en trygg digital hverdag.