I digitaliseringsprogrammet ”På nett med innbyggerne” slår regjeringen fast at nettbaserte tjenester skal være hovedregelen for forvaltningens kommunikasjon med innbyggere og næringsliv, og at den statlige forvaltningen så langt det er mulig, skal være tilgjengelig på nett.
Det offentlige er storforbrukere av personopplysninger, og gjenbruker og utveksler personopplysninger på tvers av offentlige virksomheter. Digitaliseringen av offentlig sektor må gjennomføres på en måte som sikrer at personvernet ivaretas. Da vil digitaliseringen kunne bidra til å bedre innbyggernes personvern. Sammen med bruk av ny teknologi, krever dette avklaring av hvem som er ansvarlig for hvilke opplysninger, for at innbyggerne skal være i stand til å ivareta egne rettigheter. Alle innbyggere må få vite hvem som samler inn hvilke opplysninger og hvorfor.
Datatilsynets strategi tar utgangspunkt i områdene der forvaltningen er i gang med digitaliseringen, eller strukturene er på plass:
Brønnøysundregistrene har påpekt at status for kartlegging av behandlingsansvaret og databehandleravtaler slik det er beskrevet i strategien, ikke beskriver dagens situasjonen. Datatilsynet vet at Brønnøysundregistrene jobber kontinuerlig med å kartlegge og beskrive behandlingene i Altinn for å klargjøre ansvar og ansvarsfordeling. Datatilsynet har en positiv og tett dialog med Brønnøysundregistrene, også knyttet til klargjøring av behandlingsansvar og muligheter for å bygge personvern (innebygd personvern) inn i videreutviklingen av Altinnplattformen. Det er utarbeidet databehandleravtaler med alle samarbeidspartnere som ligger som egne vedlegg i de enkelte samarbeidsavtalene.
Datatilsynet har endret teksten i strategien for å imøtekomme tilbakemeldingen fra Brønnøysundregistrene.
Strategi for godt personvern i digitaliseringen av offentlig sektor
Regjeringens digitaliseringsprogram "På nett med innbyggerne"