NextGenTel utleverte opplysningene til trusselutsatt kunde med hemmelig nummer

Datatilsynet gir NextGenTel et overtredelsesgebyr på 500 000 kroner etter at en kunde med hemmelig nummer fant igjen nummeret sitt på en nummeropplysningstjeneste.

Personen klaget inn selskapet til Datatilsynet. Etter en gjennomgang har Datatilsynet konkludert med at det har skjedd gjentatte brudd på plikten til å beskytte konfidensielle kontaktopplysninger. Til sammen har 1828 kunder – som alle har hemmelig eller reservert nummer – fått sine kontaktopplysninger lagt ut på internett. Årsaken til avvikene har vært sammensatt: menneskelige feil, utilstrekkelige rutiner, uvanlige forhold og systemoppgradering. Samtlige årsaker ligger innenfor selskapets kontroll.

Kunden som klaget hadde oppdaget at hennes telefonnummer og adresse lå ute på nummeropplysningssider på internett. Kunden har hemmelig nummer fordi hun er en trusselutsatt person og lever på hemmelig adresse. Hun fant ut at hennes kontaktopplysninger lå ute på internett da hun ble oppringt av personen hun søker beskyttelse mot.

- Datatilsynet ser alvorlig på denne typen avvik og mener det er nødvendig å reagere med overtredelsesgebyr for å hindre gjentagelse, sier tilsynets direktør, Bjørn Erik Thon.

- Utlevering av konfidensielle personopplysninger kan, som klagerens eksempel viser, være svært alvorlig for enkeltmennesker. For personer som lever på hemmelig adresse er det avgjørende for deres sikkerhet at kontaktinformasjonen deres beskyttes, sier han.

Også personer som av ulike grunner ikke vil at telefonnummer og adresse skal utleveres til allmennheten, har krav på effektiv beskyttelse fra sin teleleverandør.

Vedtak om overtredelsesgebyr er ikke endelig. Det er tre ukers klagefrist på vedtaket.