Lukk

Tips noen om denne nettsiden


Laster
* Du må skrive inn 2 gyldige e-postadresser
Ditt tips er sendt
Det oppstod en uventet feil. Vennligst forsøk på nytt senere

Sikker ID - ID-tyveritest for næringslivet

SIKKER ID er en test for virksomheter som vil vite hvor flinke de er til å sikre sine egne, og sine kunders opplysninger mot ID-tyver. Når du har gjennomført testen, får du også tips til hva dere i virksomheten kan gjøre for å forbedre dere.

Ta testen

Sikre kundedata – stopp ID-tyveri

Konsekvensene av ID-tyveri er klare. Kundene bruker store ressurser på å bevise sin uskyld og i de fleste tilfeller ender virksomhetene opp med å dekke kundenes tap og varer, tjenester eller annet bestilt av ID-tyver. Svært mange tilfeller av ID-tyveri kan forhindres dersom både kundene og virksomhetene er mer bevisst sin håndtering av personopplysninger. Det er derfor viktig at norske virksomheter blir klar over, og tar tak i problemet med spredning av opplysninger som kan misbrukes av ID-tyver.

SIKKER ID-testen er laget for å bevisstgjøre virksomheter om regler og rutiner for å håndtere opplysninger om kunder, samarbeidspartnere, leverandører så vel som egen bedrift. Testen tar 25-30 minutter å gjennomføre. Den tar for seg sikkerhet innenfor disse kategoriene:

  • å kontrollere ny kunde
  • å behandle kundeinformasjon
  • å ha beredskap mot det uønskede
  • å avslutte kundeforholdet
  • beskyttelse av egen bedrift

Du kan velge å registrere deg før du tar testen. Da trenger du ikke svare på alle spørsmål på en gang, men kan logge deg inn senere og fortsette der du var. Du kan også sende testen videre til andre i virksomheten dersom du selv ikke kan svare. På den måten sikrer dere at dere får en mest mulig korrekt evaluering av virksomhetens informasjonssikkerhet. Når du har gjennomført testen, får du en liste med lenker til mer informasjon dersom det er tema virksomheten ikke vet nok om, eller mangler rutiner for.

Når du har fullført testen, kan du laste ned et elektronisk merke som dere kan sette på nettsiden deres. Det skal signalisere at virksomheten er opptatt av, og tar problemet med ID-tyveri på alvor.

ID-tyveri er et økende problem

Identitetstyveri er et økende problem i Norge. I en undersøkelse fra 2009 oppgav 124 000 nordmenn at de har vært utsatt for ID-tyveri de to siste årene. En dansk undersøkelse har regnet ut at snittkostnaden per ID-tyveri er 5000 kroner. Det betyr at ID-tyveri kan ha kostet nordmenn og norske virksomheter over 600 millioner kr fra 2007-2009. I svært mange tilfeller er det personopplysninger på avveier fra private eller offentlige virksomheter som er ID-tyvens kilde til informasjon.